#OVER HET #BIJBELSE #BEGRIP #SADAAKA

#OVER HET #BIJBELSE #BEGRIP #SADAAKA

#In het #Jodendom is #naastenliefde een #godsdienstige #plicht welke rust op #mensen die over #middelen #beschikken om te voorzien in de #noden van #behoeftigen. Dit wordt in de #Torah, #Talmoed en geleerde #werken van de #rabbijnen door de #eeuwen heen aangeduid met het begrip #Sadaaka. Dit woord betekent in het #BIJBELS #HEBREEUWS en het #TALMOEDISCH #ARAMEES #rechtvaardigheid of #steun geven aan #behoeftigen.
#Naastenliefde is gerechtigheid voor zover #God, de #Gever van alle #zegeningen, van Zijn #gaven een #aandeel voor de #armen opeist, en, als de #feitelijke #eigenaar van het #land, bepaalde #delen van de #opbrengst opeist voor de #wezen en de #weduwen, de #Leviet en de #vreemdeling: "Gij zult hem [de arme] zeker #geven, en uw #hart zal niet #bedroefd zijn #wanneer u het hem #geeft: omdat de Here, uw #God, u hiervoor zal #zegenen in al uw #werken en in alles wat u doet. Want de armen zullen nooit ophouden uit het land; daarom gebied ik u, zeggende: Gij zult uw #hand #wijd #openen voor uw #broeder, voor uw #armen en uw #behoeftigen in uw #land" (Deut. 15. 10, 11 ).
#Professor Dr. Isaäc Lipschitz verrichte in de periode 1990-1997 #wetenschappelijk #onderzoek naar de #geschiedenis van het #Joodse #welzijnswezen en de #zorg in #Nederland. Het #resultaat van zijn verrichtingen was een op zwaar papier gedrukt #boek onder de #titel: TSEDAKA: EEN HALVE EEUW JOODS MAATSCHAPPELIJK WERK, verschenen bij de #WALBURG #PERS, #ISBN 90-6011-972-X (handelsed.), 90-6011-984-3 (jubileumed.), 462 pagina's.
In de eerste #hoofdstukken legt de #hoogleraar het #Hebreeuwse #concept van #SADAAKA #grondig uit. In de volgende #chapiters gaat de #onderzoeker in op het #wijde #palet aan #Joodse #welzijnsorganisaties die er de #afgelopen #vijf #eeuwen #actief waren en zijn. In vrijwel iedere #Joodse #gemeenschap treft men tot heden #organisaties aan welke zich richten op #ondersteuning van #armen, #wezen, #weduwen, #eenzamen, #jongeren, #migranten, #vluchtelingen en meer.
De #maatschappelijke #zorg beperkt zich niet tot leden van de #Joodse #gemeenschap alleen; #maatschappelijke #steun wordt verleend aan de #gehele #samenleving.
De #Nederlandse #rabbijn Raphael Evers schreef een uitmuntend #boekwerk over het begrip #SADAAKA. In het boek #TSEDAKA: HET #BIJBELSE TIENDE publiceerde deze vooraanstaande onderzoeker in 1993 zijn 192 pagina's tellende #onderzoeksverslag dat werd #gepubliceerd door het #Nederlands #Israëlitisch #Seminarium, #ISBN 90-74498-02-7 (geb.).
Of je nu een #financiële #bijdrage levert aan het werk van het KWF Kankerbestrijdingsfonds, een #maatje bent voor #kwetsbare medeburger en daar tijd voor maakt, of #materiële #steun verleent, je vrijwillig inzet voor de opbouw van #sociaal #werk om het #maatschappelijk #weefsel te versterken; al dergelijke #doelen vallen binnen de #Joodse #traditie onder het #godsdienstig #concept van het #Hebreeuwse en #Aramese woord #Sadaaka.
In het #Aramees en het #Hebreeuws wordt Sadaaka gevormd door de letters Sadiek, Dalet, Koef en #Heh. De wortel van het woord wordt gevormd door de eerste drie letters. Wanneer men tussen de Dalet en de Koef een Joed toevoegt, dan leest het als #SADIEK. Een SADIEK is een #vroom, #rechtvaardig en #wijs #mens.
Iemand die #geduldig, #liefdevol, #toegewijd en #behulpzaam omgaat met de #ander. Zoals de Torah leert: hij/ zij die goed doet, goed ontmoet.

Populaire posts van deze blog

#FNV: #LANDELIJKE #MANIFESTATIE TEGEN #INKOMENSCRISIS IN #OLYMPISCH #STADION

#HONDERDEN #BEWONERS BIJ #DEMONSTRATIE #WIJKRAAD #TEGEN #VERKOOP #SOCIALE #HUURWONINGEN

WANDELINGEN AMSTERDAM LIGHT FESTIVAL