#FIETSPAALTJES, #GEVAARLIJKE #STA-IN-DE-WEG #OBSTAKELS
Samen met #VEILIG #VERKEER #NEDERLAND en de #FEITSERSBOND pleit #WIJKRAAD #ZUID #WEST #AMSTERDAM voor het verwijderen van de honderden fietspaaltjes uit de openbare ruimte.
De vele paaltjes welke door de #Gemeente #Amsterdam zijn geplaatst in de openbare ruimte, dragen onvoldoende bij aan de veiligheid van fietsers. Het verwijderen van paaltjes daarentegen draagt bij aan een verhoogde veiligheid, het aantal letselschade gevallen onder rijwielrijders kan daarmee fors worden teruggebracht.
Paaltjes op rijwielpaden worden vaak geplaatst met als argument om het rijwielverkeer te beschermen tegen automobielisten het gebruiken als een doorsteek of als een parkeerplaats. Vaak bestaat er voor fietsers geen mogelijkheid om uit te wijken, de paaltje wordenop de meest onverwachte plaatsen neer gezet.
Jaarlijks komen ruim 2500 fietsers met letselschade binnen bij de spoedeisende hulp. Dit na een val en een aanrijding met een van de vele paaltjes.
De Fietsersbond pleit hierom om de richtlijnen van de CROW aan te passen. Het CROW is het kenniscentrum van de overheid ten aanzien van het fietsbeleid. Volgens CROW richtlijnen kan een paaltje geplaatst worden daar waar aantoonbaar noodzakelijk.
In geval fietsers geconfronteerd worden met hinder door en gevaar van atomobielen en er geen andere oplossing getroffen kan worden, dan kan het opstellen van een paaltje uitkomst bieden. Paaltjes op zih dienen aan de voorschriften te voldoen. Veel paaltjes staan zonder aantoonbare noodzaak op hun plaats.
Het gaat om tienduizenden paaltjes landelijk. Sommige paatje zijn later weer verwijderd, omdat een gemeente dikwijls orde in de chaos poogt te scheppen.
Veilig Verkeer Nederland en andere coalitiepartners stelt nadrukkelijk dat het plaatsen van paaltjes het doel voorbij schiet, gelet op het hoge aantal verkeersongevallen met en door paaltjes en de hoge maatschappelijke en medische kosten.
Stadsbestuurders en hun plattelands collega's moeten zich bewust zijn van het 'paaltjesbeleid' en de praktische gevolgen daarvan.
De Gemeente Amterdam heeft vele tientallen paaltjes inmiddels uit de openbare ruimte verwijderd om het aantal ongevallen terug te brengen. Het aantal werd gehalveerd.
Ook in fietsgemeente Amstelveen zijn veel obstakels op rijwielpaden verwijderd of vervangen door kunststof paaltjes die minder schadelijk zijn voor fietsers.
Labels: #Amsterdam, #CROW, #Fietersbond, #fietspaden, #ongelukken, #openbareruimte, #paaltjes, #preventie, #rijwielrijders, #veiligheid, #VeiligVerkeerNederland, #verkeersveiligheid, #wijkraad
<< Homepage