woensdag 18 juni 2025

MUSEUMTRAM BOUWT WERKPLAATS IN AALSMEER

 


De Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) vertegenwoordigt en beheert het mobiel erfgoed van het openbaar vervoer in de hoofdstad. De EMA is aangesloten bij Wijkraad Zuid West Amsterdam. Op initiatief van de Wijkraad werd de spoorlijn Bovenkerk-Amsterdam door de Gemeente Amstelveen verklaart tot gemeentelijk monument. Het Haarlemmermeerstation in Amsterdam Zuid is een volledig functionerend rijksmonument in haar originele functie van spoorwegstation. De Wijkraad bewaakt en beschermt dit erfgoed onder anderen verantwoordelijk voor dit bij de UNESCO geregistreerd mobiel en immobiel erfgoed. 

In verband met de woningbouw op het Havenstraatterrein, achter het station, is de remise met werkplaats van de EMA gesloopt. Vijftig jaar lang was de remise met werkplaats een vertrouwde plek waar vrijwilligers meerdere malen er week werkten aan het onderhoud, bouw en herbouw van historisch spoor- en trammateriaal.

Het landschap aan de Havenstraat wijzigt zich radicaal. Na ruim een halve eeuw verdween het benzinestation van de Havenstraat, evenals de iconische boedelhandel van Gideon Italiaander. De overige loodsen en ambachtslieden die hier gevestigd waren gedurende tientallen jaren verdwenen uit beeld. Nu worden woningen gerealiseerd binnen een stad kampend met woningnood.

De verhuizing van de werkplaats van de EMA naar Aalsmeer had nogal wat voeten in aarde. Tegenwoordig echter komt de goed functionerende werkplaats langzaam van de grond. Momenteel wordt er bijwagen 606 van de EMA gerestaureerd. Deze wagen stond ooit als campingwagen bij het Kinselmeer in het groen. Nu bouwen de deskundige vrijwilligers van de EMA onderhoudsdienst de wagen weer op tot volledig rijvaardig spoormateriaal. 

De EMA heeft de komende jaren de beschikking over professionele houtbewerkers, staalwerk wordt uitbesteed aan een staalbedrijf. Van eerder genoemde bijwagen zijn de originele bouwtekeningen beschikbaar en veel historische details komen nog tot hun recht. De stalenbak is in redelijke staat. 

Geld voor het restauratieproject is afkomstig uit het Edwin Bouwfonds en de werkplaats van de Blauwe Tram in Haarlem draagt bij aan technische deskundigheid en ondersteuning in de praktijk. De Wijkraad ziet uit naar de nieuw functionerende bijwagen op het Amsterdamse spoornet!



Labels: , , , , , , , , , ,